Selasa, Oktober 11, 2005

Rakaat Tarawih

Ikhwah, menjelang bulan Ramadhan timbul lagi khilafiyyah yang sudah menjadi "surat khabar lama" yang sepatutnya tidak ditimbulkan lagi. Perkara yang tidak sepatutnya menjadi titik perbalahan antara umat. Yang berpegang dengan 8 rakaat tarawih menjadikan Albani dan mereka-mereka yang sewaktu dengannya sebagai hujjah untuk membid`ahkan amalan tarawih 20 rakaat, bahkan menurut tok guru mereka itu tarawih 20 rakaat seperti zohor 5 rakaat. Betulkah ? Bagi kita, terpulanglah, nak buat 8 boleh, nak buat 20 boleh, tak buat pun boleh, tapi rugi le. 20 sudah menjadi ijma' sahabi, dilaksanakan daripada zaman Sayyidina 'Umar dan diteruskan oleh para sahabat lain sampailah ke zaman kita ini. Jadi tok sahlah membazir waktu mempertikaikannya. Hatta datuk-nenek Wahhabi yang menjajah Makkah dan Madinah pun tak berani nak ubah, tetap 20 rakaat sampai kini. Kalau dihujjahkan buat 8 kerana yang buat 20 buat macam jet, maka inilah mentaliti umat kita di rantau ini. Jangan 20 dipersalahkan, yang salahnya laju macam jet, jadi wajar dinasihatkan agar jangan buat laju macam jet sampai tak dak thoma'ninah. Buat 20 kan dah elok, buat apa kita nak tegah, kita tegah yang tak eloklah. Kalau pencuri bersholat, jangan kita kata "Tak guna engkau sholat engkau pencuri", tapi kan elok kalau kita suruh dia jangan mencuri tetapi biarkanlah dia bersholat. Yang salah mencuri bukan sholat, kan kan kan. Setahu kitalah, sesetengah tempat termasuklah di Negeri Sembilan, pengamal-pengamal Thoriqat Ahmadiyyah Idrisiyyah melakukan tarawih 10 rakaat, tapi tak pernah pulak jadi isu. Ini mungkin kerana mereka yang bertarawih 10 rakaat ini tak pernah mencemoh mereka yang buat 20. Jadi harap sesiapa yang nak buat 8, buatlah tapi diam-diamlah, jangan macam ayam betina "bertelur sebiji riuh sekampung".
  • Dr. Abdul Karim Zaidan dalam kitabnya "al-Mufashshol" jilid 1 mukasurat 330 menyatakan bahawa jumhur ulama antaranya Imam Abu Hanifah, Imam asy-Syafi`i dan Imam Ahmad menyatakan bahawa tarawih itu 20 rakaat, manakala Imam Malik berpendapat bahawa ianya dilaksanakan dengan 36 rakaat.

Tiada ulasan: